Het belang van het maken van een customer persona voor je marketing campagnes.

Vrouwen aan een tafel met een ipad

Wie zijn jou klanten? Wie koopt er jou product of diensten? Dat is de vraag die je stelt bij het opstellen van een customer persona. Een heel specifiek profiel van jou ideale klant. Als je bijvoorbeeld sportkleding verkoopt, zal je customer persona waarschijnlijk sportief zijn. Hoewel je ervan uit zou kunnen gaan dat als je je content heel algemeen houdt, je meer mensen kan aanspreken, Zal je ideale klant zich niet kunnen vinden in je boodschap en bereik je uiteindelijk ... NIEMAND

Waarom werken met customer persona's

Als een bedrijf of merk haar customer persona heel helder heeft, is het gemakkelijk om de juiste mensen te targetten. De mensen die de advertentie, social media post of blog lezen zullen zich gehoord voelen. Dit creeërt een band tussen bedrijf en klant.

Als je gaat adverteren kan je ook de targeting van de advertentie gaan afstellen op je persona. Verkoop je bijvoorbeeld fitness leggings voor vrouwen kan je mannen uitsluiten en targetten op interesse: Fitness.

Maar een customer persona gaat verder als interesse of geslacht. Denk hierbij aan de tone of voice. Hoe communiceert jou klant, welke woorden gebruiken ze, hoe denken ze en waarom denken ze zo. Hoe gedetailleerder je customer persona is hoe meer kans je maakt dat mensen fans worden van jou product of service

klanten in winkel

Hoe verzamel ik de nodige informatie om de persona op te stellen?

Allemaal leuk en aardig ... Maar hoe begin je eraan? Een logische stap zou zien om te kijken naar de historische data als deze er is. Wie heeft er bij jou gekocht, is er een trend te zien in wat voor type klant er koopt? Bekijk reviews van je eigen product/service of van concurrent. Stel een vragenlijst op en stuur deze naar klanten in ruil voor bv. een korting.

Welke fouten moet ik vermijden met het opstellen van een customer persona?

Je maakt de persona te algemeen. Probeer echt in detail te gaan, hoe meer informatie je toevoegt, hoe beter je alles kan afstemmen op de klant.

Focus op voldoende data. Stel je hebt 2 verkopen gerealiseerd. (2 mannen). Het lijkt logisch dat je op basis van 2 sales niet kunt uitmaken dat je product uitsluitend door mannen wordt gekocht.

Niet toepassen van de customer persona in je marketing. Als je de persona hebt ontwikkeld, Maar dan ook echt content voor deze persona. Analyseer je data en gebruik de inzichten die je daaruit krijgt.

Ik hoop dat je iets van waarde uit deze post kan halen. Laat het vooral weten in de comments of geef feedback als er nog nuttige informatie mist.